IMPLEMENTASI KETERAMPILAN DIGITALISASI BAGI GURU TERHADAP KOMPETENSI PENGEMBANGAN MEDIA DAN BAHAN AJAR DI RA AL KAMILAH
Studi Kasus di Ra Al Kamilah Kecamatan Selaawi Garut
DOI:
https://doi.org/10.46306/jas.v1i1.10Keywords:
pendidikan, online, YouTube, media pembelajaran, education, learning mediaAbstract
The use of information and communication technology (ICT) in teaching and learning process (PBM) is currently one of the alternatives in the learning process. ICT-based teaching materials are becoming more interactive means of explaining a material. With ICT developed learning materials equipped with multimedia facilities, so that its presentation can be more interesting and the material can be depicted visually so that the presentation of the material can be equipped with pictures, video and animation. Currently, there are many online media platforms that can be used in learning, one of which is YouTube. YouTube is a social media or video sharing website where there are several categories in video groupings such as entertainment, sports, education, and so on. By utilizing this YouTube application as a learning medium, it can improve the quality of learning
Downloads
References
Aspriyono. (2019). Cara Mudah Membuat Konten Video Pembelajaran di YouTube (Persiapan). Diambil dari: https://www.hariaspriyono.com/2019/09/cara- mudah-membuat-konten-video-pembelajaran-YouTube.html. Tanggal 17 Nopember 2020.
Firdaus Auliya Gita, Robinson Situmorang, dan Zarina Akbar. (2020). Vlog dalam Pembelajaran IPS dan Kepercayaan Diri Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 1-11
Iqbal Muhammad, Sri Latifah, Irwandani. (2019). Pengembangan Video Blog (Vlog) Channel YouTube dengan Pendekatan STEM Sebagai Media Alternatif Pembelajaran Daring. http://journalbalitbangdalampung.org, 1-14
Iwantara. W.W., Sadi, K. S. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Video YouTube dalam Pembelajaran IPA Terhadap Motivasi Belajar dan Pemahaman Konsep Siswa. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha. 4, 1- 13
Kamhar Yusi Muhammad, Erma Lestari. (2019). Pemanfaat Sosial Media YouTube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia dI Perguruan Tinggi. Jurnal Ilmu Pendidikan. 1(2), 1-7
Latipah Ipah. (2020). Pemberdayaan Perempuan Melalui Pemanfaatan Media YouTube dalam Meningkatkan Keterampilan Wirausaha. Jurnal Commedu. 3(1), 1-8
Lestari Renda. (2017). Penggunaan YouTube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris. Seminar Nasional Kedua Pendidikan Berkemajuan dan Menggembirakan. 1-6
Mujianto Haryadi. (2019). Pemanfaatan YouTube Sebagai Media Ajar dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran dan Penelitian. 5(1), 135-159
Prajana Andika. (2017). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp dalam Media Pembelajaran dI UIN AR-RANIRY Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi. 1(2), 122-133
Prastowo, A. (2016). Langkah-langkah Pembuatan dan Penyusunan Bahan Ajar yang Mudah Dipraktikkan. Diambil dari: https://www.muttaqin.id/2016/07/langkah-langkah-pembuatan- penyusunan-bahan-ajar-mudah.html. Tanggal 17 Nopember 2020.
Samosir Timoria Fransiska, Dwi Nurina Pitasari, Purwaka dan Purwadi Eka Tjahjono. (2018). Efektivitas YouTube sebagai Media Pembelajaran Mahasiswa (Studi Di Fakultas FISIP Universitas Bengkulu). Record and Library Journal. 4(2), 1-11.
Serenata. (2020). Tutorial Dasar Membuat Video Pembelajaran. Diambil dari: https://www.quipper.com/id/blog/tips-trick/tutorial-video-pembelajaran/.
Tanggal 17 Nopember 2020.
Setiadi Fahron Erik, Alia Azmi, Junaidi Indrawadi. (2019). YouTube Sebagai Sumber Belajar Generasi Milenial. Journal of Civic Education. 2 (4), 1-11
Sulasih, S. (2017). Pembelajaran Bahasa Inggris melalui Multimedia. Jurnal Informatika Universitas Pamulang, 2(4), 200-204, doi:10.32493/informatika.v2i4.1441.
Utaminingrum, K. A. (2015). YouTube sebagai Media Pembelajaran Budaya Korea Selatan (Studi Kasus pada Anggota Komunitas Cover Dance Soulmate Community). Jurnal Ilmiah Universitas Bakrie, 3(3).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dede Rini, Puji Yulianty
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.