MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL KOSA KATA PADA ANAK MELALUI MODEL ATIK PADA ANAK USIA DINI

Authors

  • Intan Yusmarini Universitas Panca Sakti
  • Sri Watini Universitas Panca Sakti

DOI:

https://doi.org/10.46306/jas.v1i2.17

Keywords:

PAUD, Model ATIK, Kosa Kata, Vocabulary

Abstract

Vocabulary is an important element in the development of language skills in early childhood. The development of vocabulary comprehension skills requires a complete understanding of the child. This study hopes to improve children's ability to recognize vocabulary in children using the ATIK learning model in group A at Abdi Pertiwi Kindergarten. This research method uses quantitative methods. The sample of this study involved 20 children in group A. The data collection process in this study was carried out in two stages. The results of this research action have shown an increase in the child's ability to recognize vocabulary and show an increase that has been made in the first stage which shows a result of 61.1% where half of the sample has shown an increase, then in the second action the actions that have been taken show an increase again by 91.1%. The researcher concludes that the researcher's efforts to improve vocabulary skills in children through the ATIK model are well applied in Abdi Pertiwi Kindergarten

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiyah, R, & Watini, S. (2022). Implementasi model ATIK untuk Meningkatkan Kecakapan Berbicara pada Anak dengan Kegiatan Menyusun Puzzle GambarSeri di TK Dharma Wanita Persatuan.

Brodin, Jane and Karin Renblad. (2020). Improvement Of Preschool Children‟s Speech and Language Skills. Early Child Development and Care Journal, 190(14), 2205-2211.

Buadanani, Suryana, D. 2022. Upaya Meningkatkan Kosa Kata pada Anak Usia Dini melalui Permainan Pancasila Lima Dasar. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak usia Dini. 6(3). 2067-2077. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1951

Dwi Yuniati Ningsih, Sri Watini. (2022). Implementasi Model ATIK untuk Meningkatkan Motorik Halus Anak dalam Kegiatan Menggambar Menggunakan Crayon di PAUD Saya Anak Indonesia.

Evi Muyati, Sri Watini. (2022). Implementasi Model ATIK untuk Meningkatkan Literasi Numerasi Menggunakan Bahan Loostpart. http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.idJIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan (2614-8854)Volume 5, Nomor 2, Februari 2022 (652-656) Bekasi.

Gracia, A, RK., & Watini, S. (2022). Peningkatan Kognitif melalui Literasi Numerik dan Saintifik dengan Metode ATIK pada Kegiatan Cat Air di TK Mutiara Lebah.

Inten, D, N. 2018. Meningkatkan Penguasaan Kosakata Anak Usia Dini melalui Puisi Lagu Anak. Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 2(2). https://doi.org/10.29313/ga.v2i2.4437

Kurniasih, Sri Watini. ( 2022). Penerapan Model ATIK untuk Meningkatkan Literasi Numerasi Anak Usia Dini melalui Permainan Ular Tangga Raksasa di POS PAUD

Maharani, D., & Watini, S. (2022). Implementasi Model ATIK dalam Mengembangkan Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini TKIT AL Wildan Bekasi. JIIP – Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. 5(2). 662-667.

Palupi, R., & Watini, S. (2022). Penerapan Model Atik untuk Meningkatkan Kognitif Anak Usia Dini melalui Permainan Tata Balok di PAUD Rama Rama Tangerang Selatan.

Rodiah, S., & Watini, S. (2022). Implementasi Permainan Konstruktif dengan Model ATIK untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun di TK Islam Assyifa Johar Baru.

Rosmauli, C., & Watini, S. 2022. Implementasi Model ATIK untuk Mengembangkan Kemampuan Kognitif Berpikir Logis dalam Kegiatan Menggambar di TK IT Insan Mulia Pancoran

Watini, S. (2019). Pendekatak Kontekstual dalam Meningkatkan Hasil Belajar Sains pada Anak Usia Dini.

Watini, S. (2021). Pengembangan Model Atik untuk Meningkatkan Kompetensi Menggambar pada Anak Taman Kanak-Kanak.

Watini, S. KHI Kemenkumham Model ATIK. Nomor Pencatatan: 0000229956, 28 Januari 2018, Kota Bekasi.

Downloads

Published

2022-08-28

How to Cite

Yusmarini, I. ., & Watini, S. . (2022). MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL KOSA KATA PADA ANAK MELALUI MODEL ATIK PADA ANAK USIA DINI. Jurnal Anak Bangsa, 1(2), 165–180. https://doi.org/10.46306/jas.v1i2.17