OPTIMALISASI MEDIA KARTU HURUF DALAM MENSTIMULASI PENGUASAAN HURUF PADA ANAK USIA DINI: STUDI KASUS DI TKIT NUSANTARA BANTEN

Authors

  • Elis Mayasari STKIP Situs Banten

DOI:

https://doi.org/10.46306/jas.v4i2.115

Keywords:

letter cards, letter mastery, early childhood, learning media.

Abstract

This study aims to optimize the use of letter cards to stimulate letter mastery in early childhood at TKIT Nusantara, Banten. The research background is based on the importance of letter mastery as a foundation for reading and writing skills in early childhood education. The research method used was a case study with a descriptive qualitative approach. The research subjects consisted of teachers and children in group B, with data collected through observation, interviews, and documentation. The results showed that letter cards were effective in improving children's letter mastery through play-based learning activities, visual, auditory, and kinesthetic letter recognition. The use of this media encouraged active participation, improved memory, and facilitated children's recognition of letter shapes and sounds. In conclusion, optimizing letter cards can be a fun, interactive, and relevant learning strategy to improve literacy readiness in early childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfadillah, T., Syamsuardi, S., & Amal, A. (2025). Efek Media Audio Visual Berbasis Video Animasi Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 8(4), 419-427.

Annas, A. N., Baguna, I., Kobandaha, F., Abdjul, S. P., Yusuf, I. A. M., & Asipu, S. (2024). Tantangan dan Solusi Orang Tua dalam Membangun Kecakapan Literasi Anak Usia Dini. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Kebudayaan, 2(3), 242-253.

Dewani, L. A. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Melalui Media Kartu Angka Bergambar Di RA Nurul Huda 29 Banjarsari Metro Utara (Doctoral dissertation, IAIN Metro).

Herawati, H., & Priyanti, N. Y. (2025). Meningkatkan kemampuan membaca permulaan anak usia dini melalui permainan balok huruf di PAUD Cendana. BEMAS: Jurnal Bermasyarakat, 5(2), 186-193.

Julia, J., Wahira, W., & Suriani, S. (2022). Penggunaan Media Kartu Huruf Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf di TK Mardi Santosa Sumedang Jawa Barat. Jurnal pemikiran dan pengembangan pembelajaran, 4(2), 95-103.

Kurnia, A. T., Riffiana, T., Tabrani, K. A., Aulia, S., Amanda, D. D., & Wahyuni, D. (2024). Peran Perkembangan Motorik pada Anak Usia Dini. J-CEKI: Jurnal Cendekia Ilmiah, 3(4), 1633-1640.

Luvita, Z. O., & Rahma, A. (2025). Upaya Guru Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Anak di TK Aba Sekampung Lampung Timur. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 11(1), 91-115.

Nuralyanti, P., Andriana, E., & Rokmanah, S. (2023). Revitalisasi pembelajaran: Solusi terhadap rendahnya minat belajar peserta didik kelas V SDN Sumber Agung. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 2406-2418.

Nurfadillah, D., Aufa, F. N., & Rachman, I. F. (2024). Membangun Kualitas Pendidikan Melalui Kemampuan Literasi Dan Numerisasi Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. ALFIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 128-140.

Sapriyah, S. (2019, May). Media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 470-477).

Sikumbang, A., Nur, K., & Harahap, S. D. (2024). Penggunaan Media Alphabet Pocket Matching dalam Pengenalan Huruf pada Anak Usia Dini di RA Arafah Kelurahan Sipolu-Polu. Global: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(1), 218-226.

Susanti, N. D., Arkam, R., & Mustikasari, R. (2023). Strategi Pengembangan Keterampilan Membaca Permulaan dengan Media Roda Edukatif pada AUD. MENTARI: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1).

Susanti, U. V., Indriani, L. N. F. A., & Naimah, N. (2025). Mewujudkan Pendidikan Berkualitas Di Masa Golden Age Melalui Manajemen Paud Yang Efektif. Edusiana: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 90-98.

Tatawati, E., Wahira, W., & Suriani, S. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Media Kartu Huruf Pada Anak Kelompok B di TK AL-Ikhlas Kota Bandung Jawa Barat. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 3(4), 38-44.

Tiningsih, E., Subandowo, M., & Rusmawati, R. D. (2020). Pengembangan Permainan Kartu Huruf Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Anak Kelompok A. Jurnal Education And Development, 8(2), 399-399.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928-3936

Downloads

Published

2025-08-30

How to Cite

Mayasari, E. . (2025). OPTIMALISASI MEDIA KARTU HURUF DALAM MENSTIMULASI PENGUASAAN HURUF PADA ANAK USIA DINI: STUDI KASUS DI TKIT NUSANTARA BANTEN. Jurnal Anak Bangsa, 4(2), 234–247. https://doi.org/10.46306/jas.v4i2.115