PERAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI) SEBAGAI MEDIA INTERAKTIF DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR ANAK USIA DINI

Authors

  • Afifah Afifah STKIP Situs Banten

DOI:

https://doi.org/10.46306/jas.v4i2.116

Keywords:

Artificial Intelligence, interactive media, interest in learning, early childhood.

Abstract

The development of digital technology, particularly Artificial Intelligence (AI), brings new opportunities to the world of early childhood education (PAUD). Young children are highly curious, but tend to get bored easily and struggle to maintain focus during learning. This demands innovative and engaging interactive media. AI can be a solution because it can deliver adaptive, personalized, and engaging learning through educational applications, interactive games, and smart robots. This research aims to examine the role of AI as an interactive medium in increasing interest in learning in early childhood, highlighting its potential, benefits, and challenges. The results indicate that AI can increase child engagement, foster intrinsic motivation, and help teachers monitor learning progress. However, limited access, educator preparedness, and the risk of reduced social interaction are obstacles that require attention. With wise use, AI has the potential to become a strategic medium in fostering interest in learning in early childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariyanti, T. (2016). Pentingnya pendidikan anak usia dini bagi tumbuh kembang anak the importance of childhood education for child development. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1).

Bonita, E., Suryana, E., Hamdani, M. I., & Harto, K. (2022). The golden age: Perkembangan anak usia dini dan implikasinya terhadap pendidikan islam. Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(2), 218-228.

Dalimunthe, H. A. (2021). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar matematika pada anak usia dini (6-10 tahun) Komunitas Kampung Aur. Jurnal Social Library, 1(2), 49-53.

Fauziddin, M., & Ningrum, M. A. (2024). Symantic Literature Review: Manfaat Artificial Intelligence (AI) pada Pendidikan Anak Usia Dini di Indonesia. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(6), 1475-1488.

Firmadani, F. (2020). Media pembelajaran berbasis teknologi sebagai inovasi pembelajaran era revolusi industri 4.0. KoPeN: Konferensi pendidikan nasional, 2(1), 93-97.

Fitri, N. L., & Istiqlaliyah, H. (2021). Peran Orang Tua Dalam Menumbuhkan Minat Baca Anak Usia 5-6 Tahun. Al Hikmah Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 5(2), 122-132.

Gea, A., & Zega, R. F. W. (2025). Metode pembelajaran kreatif dalam pendidikan anak usia dini. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 209-219.

Khosibah, S. A., Rahmaningrum, A., & Kusumawardani, C. T. (2025). Potensi dan Praktik Literasi Artificial Intelligence (AI) dalam Pendidikan Anak Usia Dini di Indonesia: Systematic Literature Review. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 11(1), 55-69.

Khosibah, S. A., Rahmaningrum, A., & Kusumawardani, C. T. (2025). Potensi dan Praktik Literasi Artificial Intelligence (AI) dalam Pendidikan Anak Usia Dini di Indonesia: Systematic Literature Review. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 11(1), 55-69.

Khosibah, S. A., Rahmaningrum, A., & Kusumawardani, C. T. (2025). Potensi dan Praktik Literasi Artificial Intelligence (AI) dalam Pendidikan Anak Usia Dini di Indonesia: Systematic Literature Review. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 11(1), 55-69.

Kirana, M. D., Asbari, M., & Rusdita, R. (2024). Anak Indonesia Pencipta AI untuk Pendidikan. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 3(1), 34-37.

Komari, K., & Aslan, A. (2025). Menggali potensi optimal anak usia dini: Tinjauan literatur. Jurnal Ilmiah Edukatif, 11(1), 68-78.

Matondang, A. (2018). Pengaruh antara minat dan motivasi dengan prestasi belajar. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 24-32.

Maulidia, S. N., Munawaroh, H., Rohmatun, A. S. S., Ramadhani, B., & Azizah, T. N. (2025). PENTINGNYA PEMBELAJARAN BAHASA DINI MENUMBUHKAN MINAT BELAJAR ANAK USIA DINI. Pelangi: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 7(1), 192-210.

Maulidin, S. (2024). Penerapan pembelajaran adaptif berbasis kecerdasan buatan (AI) untuk meningkatkan kinerja siswa dengan kebutuhan khusus di kelas inklusif. TEACHER: Jurnal Inovasi Karya Ilmiah Guru, 4(3), 128-139.

Natalia, V. G., Gunawan, M., & Pertiwi, D. (2024). Pengenalan cita-cita melalui fun learning untuk meningkatkan minat belajar siswa taman kanak-kanak. Penamas: Journal of Community Service, 4(1), 34-45.

Novitasari, Y., & Prastyo, D. (2020). Egosentrisme anak pada perkembangan kognitif tahap praoperasional. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 7(1), 2407-4454.

Nurhayati, N., Suliyem, M., Hanafi, I., & Susanto, T. T. D. (2024). Integrasi AI dalam collaborative learning untuk meningkatkan efektivitas pembelajaran. Academy of Education Journal, 15(1), 1063-1071.

Putra, P. A. (2020). Mengembangkan kemampuan membaca anak usia dini dengan multimedia interaktif. Incrementapedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 20-25.

Rifky, S. (2024). Dampak penggunaan artificial intelligence bagi pendidikan tinggi. Indonesian Journal of Multidisciplinary on Social and Technology, 2(1), 37-42.

Sari, D. K. (2020). Upaya Guru Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Di SDN 10 Belutu. Childhood Education: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 59-71.

Sari, P. N., & Salehudin, M. (2024). Peran Teknologi AI PAUDPEDIA sebagai Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Literasi Digital Anak Usia Dini di TK ABA 3 Samarinda. EDUCASIA: Jurnal Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran, 9(3), 169-179.

Suryani, A., Loliyana, L., Rohman, F., Sowiyah, S., Sugianto, S., & Khomsiyati, S. (2024). Artificial Intelligence sebagai Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 13(3), 391-415.

Suryani, A., Loliyana, L., Rohman, F., Sowiyah, S., Sugianto, S., & Khomsiyati, S. (2024). Artificial Intelligence sebagai Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 13(3), 391-415.

Susanti, S., Aminah, F., Assa'idah, I. M., Aulia, M. W., & Angelika, T. (2024). Dampak negatif metode pengajaran monoton terhadap motivasi belajar Siswa. Pedagogik: Jurnal Pendidikan dan Riset, 2(2), 86-93.

Swastika, A. I., & Utami, I. W. P. (2025). Penerapan scaffolding pada zone of proximal development (ZPD) kelas X DKV-2 di SMK terhadap mata pelajaran sejarah. Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 3(1), 68-76.

Syerlita, R., & Siagian, I. (2024). Dampak perkembangan revolusi industri 4.0 terhadap pendidikan di era globalisasi saat ini. Journal on Education, 7(1), 3507-3515.

Tarumasely, Y., Halamury, M., Sipahelut, J., & Labobar, W. (2024). Perubahan Paradigma Pendidikan Melalui Teknologi AI; Membaca Perubahan Motivasi dan Kemandirian Belajar Siswa di Indonesia. Academia Publication.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928-3936.

Downloads

Published

2025-08-30

How to Cite

Afifah, A. (2025). PERAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI) SEBAGAI MEDIA INTERAKTIF DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR ANAK USIA DINI . Jurnal Anak Bangsa, 4(2), 248–260. https://doi.org/10.46306/jas.v4i2.116