PEMANFAATAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI) DALAM MENGEMBANGKAN KECERDASAN EMOSIONAL ANAK USIA DINI MELALUI MEDIA DIGITAL

Authors

  • Nuni Yuniawati STKIP Situs Banten
  • Tati Masliati STKIP Situs Banten

DOI:

https://doi.org/10.46306/jas.v4i2.117

Keywords:

Artificial Intelligence, emotional intelligence, early childhood, digital media.

Abstract

The use of Artificial Intelligence (AI) in early childhood education is growing alongside advances in digital technology. This research aims to examine the role of AI as an interactive digital medium in developing emotional intelligence in early childhood. Emotional intelligence in children encompasses the ability to recognize, understand, and manage one's own emotions, as well as develop empathy and social skills. With the presence of AI, children can interact through applications, educational games, and smart robots that can respond to facial expressions, voice intonation, and behavior in real time. The research method used a qualitative descriptive approach through observation, interviews, and a literature review. The results indicate that AI has the potential to strengthen children's emotional stimulation, help them recognize a variety of emotions, increase empathy, and foster more adaptive communication. However, the use of AI requires parental and teacher guidance to ensure that digital interactions do not replace real social relationships. In conclusion, the use of AI can be an innovative tool in developing emotional intelligence in early childhood, provided it is implemented proportionally, wisely, and in balance with human interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angrosino, M. (2010). Doing Ethnographic and Observational Research. Sage.

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research Methods in Education (8th ed.). Routledge.

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches (4th ed.). Sage.

Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. Bantam Books.

Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing (3rd ed.). Sage.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook (3rd ed.). Sage.

Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods (4th ed.). Sage.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Alfabeta.

Yin, R. K. (2014). Case Study Research: Design and Methods (5th ed.). Sage

Tamyiz, A., Milaturahmah, B. S., Wulandari, C. E., Mulyani, D. K., & Firdaus, F. A. (2025). Pendidikan Anak di Era Digital: Peran Inovasi dan Teknologi Dalam Mengembangkan Kecerdasan Abad 21. Al-ATHFAL: Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 153-165.

Daulay, M. I., & Daulay, D. H. (2025). Pemanfaatan Artificial Intelligence (AI) untuk Anak Usia Dini. Jurnal Mutiara Pendidikan, 5(1), 158-167.

Fitriani, I., Alwi, N., & Syam, S. (2025). Urgensi Kecerdasan Emosional (Emotional Intelligence) Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Pada Jenjang Sekolah Dasar: Tinjauan Teoritis dan Implikasinya Dalam Praktik Pendidikan. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(4), 11-11.

Mahmudinata, A. A. (2024). Pendidikan Agama Islam dan kecerdasan emosional: Pendekatan integratif untuk peningkatan karakter siswa. Sasana: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 143-148.

Liani, P. N. (2024). Media Pembelajaran Efektif Dalam Menstimulasi Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. DZURRIYAT: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 10-27.

Suryani, A., Loliyana, L., Rohman, F., Sowiyah, S., Sugianto, S., & Khomsiyati, S. (2024). Artificial Intelligence sebagai Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 13(3), 391-415.

Tarumasely, Y., Halamury, M., Sipahelut, J., & Labobar, W. (2024). Perubahan Paradigma Pendidikan Melalui Teknologi AI; Membaca Perubahan Motivasi dan Kemandirian Belajar Siswa di Indonesia. Academia Publication.

Manalu, S. D. (2024). AI: revolusi pembelajaran menerobos batasan melalui pemanfaatan kecerdasan buatan dalam pendidikan. CV Brimedia Global.

Budiarti, E. (2025). Teknologi Digital dan Pembelajaran Desain, Implementasi, dan Evaluasi-Damera Press. Damera Press.

Wijayanto, A. (2020). Peran orangtua dalam mengembangkan kecerdasan emosional anak usia dini. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 4(1), 55-65.

Aprianti, W. (2023). Pola Asuh Orang Tua Dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial Anak Usia Dini Di Kecamatan Ujung Kota Parepare (Doctoral dissertation, IAIN Parepare).

Fajri, A. (2021). Strategi pengendalian emosi pada anak usia sekolah dasar untuk mendukung kecerdasannya. Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat, 4(1).

Permana, B. S., Hazizah, L. A., & Herlambang, Y. T. (2024). Teknologi pendidikan: efektivitas penggunaan media pembelajaran berbasis teknologi di era digitalisasi. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 4(1), 19-28.

Amalia, A., Fahmy, A. F. R., Sari, N. H. M., Nugroho, D. A., Prabowo, D. S., Pujiono, I. P., ... & Syukron, A. A. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Artificial Intelligence (AI) di Sekolah. Penerbit NEM.

Goleman, D. (2024). Kecerdasan emosional. Gramedia Pustaka Utama.

Suryani, A., Loliyana, L., Rohman, F., Sowiyah, S., Sugianto, S., & Khomsiyati, S. (2024). Artificial Intelligence sebagai Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 13(3), 391-415.

Mutmainnah, M., Caroline, N., & Margawati, M. (2025). Penggunaan AI sebagai Media Pembelajaran pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Kridatama Sains dan Teknologi, 7(01), 62-70.

Downloads

Published

2025-08-30

How to Cite

Yuniawati, N. ., & Masliati, T. . (2025). PEMANFAATAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI) DALAM MENGEMBANGKAN KECERDASAN EMOSIONAL ANAK USIA DINI MELALUI MEDIA DIGITAL . Jurnal Anak Bangsa, 4(2), 261–274. https://doi.org/10.46306/jas.v4i2.117