PENGARUH PENGGUNAAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE TERHADAP KREATIVITAS DAN KEMANDIRIAN BELAJAR ANAK USIA DINI
DOI:
https://doi.org/10.46306/jas.v4i2.118Keywords:
Artificial Intelligence, creativity, independent learning, early childhoodAbstract
This study aims to analyze the effect of the use of Artificial Intelligence (AI) on creativity and learning independence in early childhood. The method used is an experiment with a pretest-posttest control group design. The research subjects consisted of 40 children aged 5–6 years who were divided into an experimental group (using AI-based learning media) and a control group (using conventional methods). The research instruments included a creativity test, an observation sheet for learning independence, and documentation of children's activities. Data analysis was carried out using paired sample t-tests and independent sample t-tests using SPSS 25. The results showed that there were significant differences between the experimental and control groups. The experimental group experienced an increase in the average creativity score from 54.30 to 78.25, while the control group increased from 53.85 to 65.40. In the aspect of learning independence, the experimental group increased from an average of 55.10 to 80.15, while the control group only reached 66.80. The results of the t-test showed a significance value of p <0.05, which means that the use of AI has a positive effect on increasing creativity and learning independence in early childhood. This research recommends the integration of AI technology into early childhood learning as an innovative tool to foster creativity and foster independent learning from an early age.
Downloads
References
Afrini, M. R., Mareta, S., Fitria, R., Sa'diyah, H., & Noviani, D. (2023). Stimulasi Bagi Anak Yang Mengalami Keterlambatan Mandiri. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(4), 137-145.
Amalia, A., Fahmy, A. F. R., Sari, N. H. M., Nugroho, D. A., Prabowo, D. S., Pujiono, I. P., ... & Syukron, A. A. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Artificial Intelligence (AI) di Sekolah. Penerbit NEM.
Amrullah, J. D. R., Prasetya, F. B., Rahma, A. S., Setyorini, A. D., Salsabila, A. N., & Nuraisyah, V. (2024). Efektivitas peran kurikulum merdeka terhadap tantangan revolusi industri 4.0 bagi generasi alpha. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(4), 1313-1328.
Bonita, E., Suryana, E., Hamdani, M. I., & Harto, K. (2022). The golden age: Perkembangan anak usia dini dan implikasinya terhadap pendidikan islam. Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(2), 218-228.
Gea, A., & Zega, R. F. W. (2025). Metode pembelajaran kreatif dalam pendidikan anak usia dini. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 209-219.
Halim, A. (2022). SIGNIFIKANSI DAN IMPLEMENTASI BERPIKIR KRITIS DALAM PROYEKSI DUNIA PENDIDIKAN ABAD 21 PADA TINGKAT SEKOLAH DASAR. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 3(3).
Hilmiah, H., & Salehudin, M. (2024). Peran TIK pada Pembelajaran Abad 21 dalam keterampilan Kritis, Kreatif dan Kolaboratif Anak Usia Dini. Journal of Instructional and Development Researches, 4(6), 609-618.
Japar, M., Maman, H., & Rahayu, S. (2024). Teknologi Baru dalam Pembelajaran. Jakad Media Publishing.
Khosibah, S. A., Rahmaningrum, A., & Kusumawardani, C. T. (2025). Potensi dan Praktik Literasi Artificial Intelligence (AI) dalam Pendidikan Anak Usia Dini di Indonesia: Systematic Literature Review. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 11(1), 55-69.
Kristiyani, T. (2020). Self-regulated learning: Konsep, implikasi dan tantangannya bagi siswa di Indonesia. Sanata Dharma University Press.
Lestari, B. P., & Sari, W. A. S. (2025). Tantangan dan Solusi Etis dalam Transformasi Pembelajaran PAUD Berbasis AI. Sosaintek: Jurnal Ilmu Sosial Sains dan Teknologi, 2(1), 72-81.
Mardliyah, L. (2023). Pembelajaran Terintegrasi Berbasis Kecerdasan Majemuk Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, dan Agama, 9(1), 43-55.
Mulyadi, M., & Syahid, A. (2020). Faktor pembentuk dari kemandirian belajar siswa. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 5(02), 197-214.
Musdalifa, U., Halimah, A., & Alwi, B. M. (2025). Analisis Kreativitas Peserta Didik Dalam Menggunakan Alat Permainan Edukatif (Ape) Balok Susun Berwarna Di Tk. Learning: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2), 464-475.
Riska, N., Rosmilawati, I., & Juansah, D. E. (2025). Integrasi teknologi AI dalam Pembelajaran adaptif untuk Meningkatkan Keterampilan Abad 21 di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi dan Teknologi Pendidikan, 4(1), 180-198.
Sahrul, S., Lestari, B. D., Purnamasari, D., Indrianisari, B., & Azmi, A. T. (2025). Pengetahuan Berpikir Kritis dan Kreatif Dalam Konteks Pembelajaran. YPAD Penerbit.
Sari, P. N., & Salehudin, M. (2024). Peran Teknologi AI PAUDPEDIA sebagai Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Literasi Digital Anak Usia Dini di TK ABA 3 Samarinda. EDUCASIA: Jurnal Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran, 9(3), 169-179.
Sit, M. (2024). Analisis Perkembangan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(4), 844-852.
Suhartono, S., Marlina, M., Suwandi, S., & Permana, D. (2024). Analisis faktor lingkungan keluarga dalam membentuk kemandirian belajar siswa. Al-I'tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 11(3), 232-241.
Suryani, A., Loliyana, L., Rohman, F., Sowiyah, S., Sugianto, S., & Khomsiyati, S. (2024). Artificial Intelligence sebagai Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 13(3), 391-415.
Sutrisno, T. (2025). IMPLEMENTASI AI DALAM MEDIA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM UNTUK MENINGKATKAN KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA SI ERA SOSIETY 5.0. AZKIYA: Jurnal Ilmiah Pengkajian dan Penelitian Pendidikan Islam, 8(1).
Tamyiz, A., Milaturahmah, B. S., Wulandari, C. E., Mulyani, D. K., & Firdaus, F. A. (2025). Pendidikan Anak di Era Digital: Peran Inovasi dan Teknologi Dalam Mengembangkan Kecerdasan Abad 21. Al-ATHFAL: Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 153-165.
Tarumasely, Y., Halamury, M., Sipahelut, J., & Labobar, W. (2024). Perubahan Paradigma Pendidikan Melalui Teknologi AI; Membaca Perubahan Motivasi dan Kemandirian Belajar Siswa di Indonesia. Academia Publication.
Ubaidillah, U., Rohmah, N. A. F., Sari, Y., Zein, M., & Ummah, I. (2023). Menyelami Esensi Sifat Dasar Manusia Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. AT-THUFULY: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(1), 24-38.
Wibawono, A. R. D., & Pamungkas, O. Y. (2024). Optimalisasi Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Menggunakan Artificial Intelligence di Era Revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 19, 192-199.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Asmayawati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.









