MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS ANAK MELALUI KEGIATAN KOLASE DENGAN BAHAN ALAM DI TK LABSCHOOL BANI SALEH

Authors

  • Widiastuti Widiastuti Universitas Bani Saleh
  • Ilham jaya Universitas Bani Saleh
  • Najma Ilmi Hulwan Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.46306/jas.v4i2.119

Keywords:

Fine Motor Skills, Collage, Natural Materials, Early Childhood Education

Abstract

This study aims to improve fine motor skills of early childhood through collage activities using natural materials at TK Labschool Bani Saleh. The research used Classroom Action Research (CAR) with Kemmis & McTaggart model in two cycles involving 25 children. Data collection used observation, documentation, and interviews. The results showed significant improvement in fine motor skills: from 41% (good category) in cycle I to 78% in cycle II. Collage activities using natural materials were more effective in increasing hand-eye coordination, accuracy, and creativity. Teachers are recommended to integrate natural material-based art activities to stimulate sensory and motor development in early childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Estervine, G., Bayu, A. P. L., & Minggu, Y. (2023). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PAK KELAS VII SMPN 1 KESU’. JURNAL PENDIDIKAN DAN KEGURUAN, 1(8), 733-747.

Indraswari, Lolita. 2020. “Peningkatan Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalaui Kegiatan Mozaik di Taman Kanak-Kanak Pembina Agama”. Jurnal Pesona PAUD, Vol. 1. No. 1.

Isbell, R., & Raines, S. (2019). Creativity and the Arts with Young Children. Boston:Cengage Learning.

Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 351-358. Azan, K., & As’adut Tabi’in, M. P. (2023). Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini. Cv. Dotplus Publisher

Meiana, P. U. (2023). MANAJEMEN KURIKULUM PENDIDIKAN MONTESSORI DALAM PERSPEKTIF MERDEKA BELAJAR (Doctoral dissertation, UIN Prof. KH Saifudidin Zuhri).

Nomi, Dwi Pura & Asnawati. 2019. “Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Kolase Media Serutan Pensil”. Jurnal Ilmiah Potensia, Vol. 4 (2).

Novitasari, R., Nasirun, M., & D., D. 2019. “Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Melalui Bermain Dengan Media Hulahoop Pada Anak Kelompok B Paud Al- Syafaqoh Kabupaten Rejang Lebong”. Jurnal Ilmiah POTENSIA, 4 (1).

Nurjanah, D. Y., Wulandari, R. S., & Novitasari, L. (2021). Peningkatan Kemampuan Motorik Halus dalam Persiapan Menulis melalui Kegiatan Kolase. MENTARI: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2)

Rahman, T. (2018). Aplikasi model-model pembelajaran dalam penelitian tindakan kelas. CV. Pilar Nusantara.

Santoso, Soegeng, 2007. Dasar-Dasar Pendidikan TK. Jakarta: Universitas Terbuka.

Santrock, J. W. (2020). Child Development. New York: McGraw-Hill Education.

Suhartanti, I., Rufaida, Z., Setyowati, W., & Ariyanti, F. W. (2019). Stimulasi kemampuan motorik halus anak pra sekolah. E-Book Penerbit STIKes Majapahit, 1-119

Sumantri. 2005. Model Pengembangan Keterampilan Motorik AnakUsia Dini. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Suriati, dkk. 2020. “Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak melalui Mencetak dengan Pelepah Pisang”. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1).

Suyanto,Slamet. 2005. Konsep Dasar Pendidikan AUD. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Wandi, Z. N., & Mayar, F. (2019). Analisis kemampuan motorik halus dan kreativitas pada anak usia dini melalui kegiatan kolase.

Downloads

Published

2025-08-30

How to Cite

Widiastuti, W., jaya, I. ., & Hulwan, N. I. . (2025). MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS ANAK MELALUI KEGIATAN KOLASE DENGAN BAHAN ALAM DI TK LABSCHOOL BANI SALEH. Jurnal Anak Bangsa, 4(2), 288–296. https://doi.org/10.46306/jas.v4i2.119