DUKUNGAN SOSIAL ORANG TUA DALAM MENGEMBANGKAN KECERDASAN EMOSIONAL ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS
DOI:
https://doi.org/10.46306/jas.v4i2.120Keywords:
social support, parents, emotional intelligence, children with special needs.Abstract
Children with special needs (ABK) have distinct developmental characteristics, requiring more intensive attention, approaches, and support from their immediate environment, especially their parents. Parental social support is a crucial factor in developing the emotional intelligence of children with special needs, which includes the ability to recognize, control, and express emotions appropriately, as well as establish social relationships with others. This study aims to analyze the forms of parental social support that foster the development of emotional intelligence in children with special needs. The method used was a descriptive qualitative approach using interviews, observation, and documentation with parents and teachers accompanying children with special needs in inclusive schools. The results showed that parental social support was provided in the form of emotional, informational, reward, and instrumental support. This support not only strengthens children's self-confidence but also helps them better manage their emotions, adapt to their social environment, and improve their communication skills. This study confirms that active parental involvement in providing social support plays a crucial role in the development of emotional intelligence in children with special needs. Therefore, synergy between parents, teachers, and the school environment is needed to create a conducive ecosystem for child development.
Downloads
References
Ayub, S., Taufik, M., & Fuadi, H. (2024). Pentingnya peran orang tua dalam pendidikan anak. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(3), 2303-2318.
Daulay, L. S. (2025). Lebih Dari Sekadar Nilai: Pentingnya Kecerdasan Sosial dan Emosional Pada Anak. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 1621-1632.
Dewi, N. C. (2025). Solusi Pendidikan Inklusi Sebagai Strategi Pembelajaran dan Permasalahan Sosial Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 35-44.
Fitria, A. (2019). Pengaruh kecerdasan emosi, dukungan sosial, dan rasa syukur terhadap penerimaan orang tua pada anak dengan kebutuhan khusus (Bachelor's thesis, Fakultas Psikologi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Fuadi, T. M., & Humaira, T. (2025). Peran Kecerdasan Emosional Guru dalam Meningkatkan Pendidikan Karakter Siswa SLBN Kota Jantho. Psyche 165 Journal, 99-104.
Goleman, D. (2024). Kecerdasan emosional. Gramedia Pustaka Utama.
Goleman, D. (2024). Kecerdasan emosional. Gramedia Pustaka Utama.
Iramadhani, D., Putriani, P., Fazila, R., & Afrilia, E. (2024). Psikoedukasi: intervensi untuk memberikan pemahaman regulasi emosi dan strategi adaptasi guru SLB Aneuk Nanggroe menghadapi stres dan frustrasi akibat kesulitan dalam menangani ABK. Jurnal Pengabdian Kolaborasi Dan Inovasi IPTEKS, 2(5), 1667-1673.
Kasmiati, K. (2025). Optimalisasi pendidikan anak usia dini dalam membangun fondasi karakter dan kognitif anak. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(5), 5458-5461.
Lessy, N., & Khairunnisa, A. (2023). Implementasi Layanan Inklusi di Sekolah: Peran Guru dan Orang Tua dalam Mendukung Perkembangan Anak Berkebutuhan Khusus. Populis: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 18(1), 65-84.
Luthfia, F., & Selian, S. N. (2025). Strategi Adaptasi dan Tantangan Berinteraksi Sosial Anak Tunarungu di SLB-B. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 1(2), 269-281.
Maharani, P., & Junifa, N. K. (2024). Dukungan Sosial pada Perkembangan Mental Individu. DAWUH: Islamic Communication Journal, 5(3), 132-139.
Maitrianti, C. (2021). Hubungan antara kecerdasan intrapersonal dengan kecerdasan emosional. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(2), 291-305.
Mappasere, S. A., & Suyuti, N. (2019). Pengertian penelitian pendekatan kualitatif. Metode Penelitian Sosial, 33, 1-10.
Noviyanti, I., Alimuddin, N., & Badjarad, R. S. (2025). Problematika Orang Tua Dengan Anak Berkebutuhan Khusus Di Desa Makmur Jaya. Konseling At-Tawazun: Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling Islam, 4(2), 63-77.
Nuryati, N. (2022). Pendidikan bagi anak berkebutuhan khusus. Unisa press.
Pitaloka, A. A. P., Fakhiratunnisa, S. A., & Ningrum, T. K. (2022). Konsep dasar anak berkebutuhan khusus. Jurnal Pendidikan dan Sains, 2(1), 26-42.
Rezieka, D. G., Putro, K. Z., & Fitri, M. (2021). Faktor penyebab anak berkebutuhan khusus dan klasifikasi ABK. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 40-53.
Rosalina, T. A., & Apsari, N. C. (2020). Dukungan sosial bagi orang dengan disabilitas netra dalam pencapaian prestasi di sekolah luar biasa. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(2), 414.
Sancahya, A. A. G. A., & Susilawati, L. K. P. A. (2014). Hubungan antara dukungan sosial keluarga dengan self esteem pada remaja akhir di kota denpasar. Jurnal Psikologi Udayana, 1(3), 52-62.
Silitonga, T., Purba, Y., Munthe, H., & Herlina, E. S. (2023). Karakteristik anak berkebutuhan khusus. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(3), 11155-11179.
Siraj, S., Taufiq, T., & Marwan, M. (2023). Model Peningkatan Kapasitas Berorientasi Profesionalisme Guru Sekolah Menengah Kejuruan. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(1), 386-394.
Sumarlina, E. (2020). Gambaran Dukungan Sosial Orangtua pada Mahasiswa yang Memiliki Kemampuan Self-regulated Learning (Doctoral dissertation, Universitas Hasanuddin).
Tyas, D. M., Minarsih, Y., Maulidia, A. S., Prabowo, B. A., & Nisa, V. Z. (2024). Orang Tua Dan Anak: Sinergi Dalam Proses Pembelajaran Anak Usia Dini. KOLONI, 3(4), 61-73.
Vienlentia, R. (2021). Peran Dukungan Sosial Keluarga Terhadap Regulasi Emosi Anak Dalam Belajar. Satya Sastraharing: Jurnal Manajemen, 5(2), 35-46.
Viratama, D. N. S., & Basaria, D. (2024). Gambaran Bentuk Dukungan Sosial yang Diterima Guru yang Sekaligus Sebagai Orangtua dari Anak Berkebutuhan Khusus. Inovasi Pembangunan: Jurnal Kelitbangan, 12(03).
Viratama, D. N. S., & Basaria, D. (2024). Gambaran Bentuk Dukungan Sosial yang Diterima Guru yang Sekaligus Sebagai Orangtua dari Anak Berkebutuhan Khusus. Inovasi Pembangunan: Jurnal Kelitbangan, 12(03).
Zuhdi, S. H., & Harsiwi, N. E. (2024). Tantangan Dalam Mendidik Anak Berkebutuhan Khusus di SLB PGRI 01 Kamal. Pengertian: Jurnal Pendidikan Indonesia (PJPI), 2(2), 225-232.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dewi Cahyaningrat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.









