PERAN ORANG TUA DALAM MENANAMKAN NILAI MORAL PADA ANAK USIA DINI DI PAUD SAFITRI KECAMATAN SERANG

Authors

  • Rini Rianti Universitas Bina Bangsa
  • Amat Hidayat Universitas Bina Bangsa
  • Yolanda Pahrul Universitas Bina Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.46306/jas.v4i2.123

Keywords:

Role Of Parents, Moral Values, Character Education, Safitri PAUD.

Abstract

This study aims to describe in depth the role of parents in instilling moral values in early childhood at Safitri Preschool (PAUD) in Serang City. Moral values are an important foundation in developing a child's character from an early age, and the family, as the primary environment, plays a crucial role in instilling these values. This study used a descriptive qualitative approach, with data collection techniques including in-depth interviews, observation, and documentation. The research subjects consisted of parents of students, classroom teachers, and the principal of Safitri PAUD. The results indicate that parents play a significant role as role models, guides, and primary educators for children in instilling moral values such as honesty, discipline, responsibility, courtesy, and religious values. Moral values are instilled through role models, communication, familiarization, and collaboration with the school. However, several obstacles exist, such as limited time, media influence, and parents' lack of understanding of children's moral education. Therefore, synergy between parents and the school is needed to strengthen children's character development from an early age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ami, S. N. (2023). Analisis Tanggung Jawab Orangtua Dalam Mendidik Anak Usia Dini Dalam Kitab Tarbiyatul Aulad Fil Islam Karya Abdullah Nashih Ulwan (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG).

Apriana, D. N. (2024). Pola Asuh Orang Tua Dalam Perkembangan Kognitif Anak Usia 6 Tahun Di TK Dharma Wanita Tanjungrejo (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Arsini, Y., Zahra, M., & Rambe, R. (2023). Pentingnya peran orang tua terhadap perkembangan psikologis anak. MUDABBIR Journal Research and Education Studies, 3(2), 36-49.

Atikah, DN, Salsa, O., & Yarni, L. (2024). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perkembangan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Kebudayaan Dan Agama, 2 (1), 35-42.

Atmiza, E. (2023). Peran orang tua pada perkembangan nilai agama dan moral anak usia dini di KB Geger Girang Genem Desa Langko Kecamatan Lingsar (Doctoral dissertation, UIN Mataram).

Atmiza, E. (2023). Peran orang tua pada perkembangan nilai agama dan moral anak usia dini di KB Geger Girang Genem Desa Langko Kecamatan Lingsar (Doctoral dissertation, UIN Mataram).

Awaludin, M. F., & Rifai, M. (2022). Peran Kelompok Keagamanaan Dalam Menjaga Keharmonisan dan Keberagaman. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(12), 467-477.

Azizah, A. N. I., Nadhifa, A. C., & Hakim, L. (2023). Melatih Kemampuan Motorik Halus Dan Motorik Kasar Anak Usia Dini (Teori Dan Praktik). Penerbit Tahta Media.

Bonita, E., Suryana, E., Hamdani, M. I., & Harto, K. (2022). The golden age: Perkembangan anak usia dini dan implikasinya terhadap pendidikan islam. Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(2), 218-228.

Bullah, H., & Rokhman, M. (2020). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Anak Perspektif Al Qur'an dan Hadis. SCHOLASTICA: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 2(1), 73-92.

Fauzenia, R. (2022). Hubungan Pola Asuh Orangtua Yang Permisif Terhadap Perilaku Agresif Pada Remaja di Sma Kartika 1-5 Padang (Doctoral dissertation, Universitas Putra Indonesia" YPTK" Padang).

Huda, S. T., & Susdarwono, E. T. (2023). Hubungan antara teori perkembangan kognitif Piaget dan teori belajar Bruner. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 2(1), 54-66.

Hutagalung, R., & Ramadan, Z. H. (2022). Peran orang tua dalam menanamkan nilai multikultural di lingkungan keluarga siswa sekolah dasar. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4967-4991.

Jailani, M. S. (2023). Teknik pengumpulan data dan instrumen penelitian ilmiah pendidikan pada pendekatan kualitatif dan kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1-9.

Judrah, M., Arjum, A., Haeruddin, H., & Mustabsyirah, M. (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Karakter Peserta Didik Upaya Penguatan Moral. Journal of Instructional and Development Researches, 4(1), 25-37.

Kalsum, U., Arsy, A., Salsabilah, R. A., Putri, P. N., & Noviani, D. (2023). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Perspektif Islam. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(4), 94-113.

Khairi, H. (2018). Karakteristik perkembangan anak usia dini dari 0-6 tahun. Jurnal warna, 2(2), 15-28.

Mappasere, S. A., & Suyuti, N. (2019). Pengertian Penelitian Pendekatan Kualitatif. Metode Penelitian Sosial, 33.

Murni, S. (2021). Peran Orang Tua Dalam Menanamkan Nilai Agama Dan Moral Pada Anak Usia Dini Di Desa Panisihan Kecamatan Maos Kabupaten Cilacap.

Ngewa, H. M. (2021). Peran orang tua dalam pengasuhan anak. EDUCHILD (Journal of Early Childhood Education), 1(1), 96-115.

Nurjanah, H., Iqbal, A. M., & Sukmawati, I. (2023). Peran Orang Tua dan Guru dalam Pengembangan Karakter Anak. Jurnal Studi Islam MULTIDISIPLIN, 1(1), 148-173.

Nursantri, S., Mustar, S., & Sagiman, S. (2023). Peran Orang Tua Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Pada Anak Usia Dini Di Desa Kota Pagu, Kabupaten Rejang Lebong (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup).

Rahman, M. H., Kencana, R., & NurFaizah, S. P. (2020). Pengembangan nilai moral dan agama anak usia dini: panduan bagi orang tua, guru, mahasiswa, dan praktisi PAUD. Edu Publisher.

Safitri, N. (2019). Penanaman Nilai-Nilai Moral Dan Agama Anak Usia Dini Di Tk Goemerlang Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Saihu, S. (2019). Konsep Manusia Dan Implementasinya Dalam Perumusan Tujuan Pendidikan Islam Menurut Murtadha Muthahhari. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 197-217.

Sari, H. S., Hendrawati, T., & Purnamasari, R. (2022). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Melalui Metode Pembiasaan Siswa Madrasah Ibtidaiyah Di Kabupaten Bandung.

Sari, R. O. (2020). Pola Bimbingan Orang Tua Single Parents dalam Pembentukan Karakter Anak di Desa Ketaping Kecamatan Manna Kabupaten Bengkulu Selatan.

Setyawan, M. A. (2019). Penanaman Nilai Moral Anak Di Lingkungan Lokalisasi (Studi Kasus Tpq Ar-Rahman Kalibanteng Kulon Kota Semarang). Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(2), 165-188.

Sidik, S. K. (2021). Peran Orangtua dalam pembentukan karakter Anak di Desa Hargomulyo Kecamatan Sekampung Kabupaten Lampung Timur (Doctoral dissertation, IAIN Metro).

Sulaiman, U., Ardianti, N., & Selviana, S. (2019). Tingkat pencapaian pada aspek perkembangan anak usia dini 5-6 tahun berdasarkan strandar nasional pendidikan anak usia dini. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 52-65.

Supartini, T. (2019). Implementasi Teologia Anak Untuk Mewujudkan Gereja Ramah Anak. Integritas: Jurnal Teologi, 1(1), 1-14.

Downloads

Published

2025-08-30

How to Cite

Rianti, R. ., Hidayat, A. ., & Pahrul, Y. . (2025). PERAN ORANG TUA DALAM MENANAMKAN NILAI MORAL PADA ANAK USIA DINI DI PAUD SAFITRI KECAMATAN SERANG . Jurnal Anak Bangsa, 4(2), 323–335. https://doi.org/10.46306/jas.v4i2.123