KETERLIBATAN ORANG TUA DALAM MENGEMBANGKAN LITERASI MEMBACA ANAK USIA DINI 5-6 TAHUN DI PAUD BKB NUR QOLBU

Authors

  • Wiwit Akmalina Universitas Bina Bangsa
  • Yolanda Pahrul Universitas Bina Bangsa
  • Amat Hidayat Universitas Bina Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.46306/jas.v4i2.124

Keywords:

parental involvement, reading literacy, early childhood, PAUD.

Abstract

Reading literacy is a fundamental skill that is essential to develop from an early age to support children's readiness to enter the next level of education. Parental involvement is a key supporting factor in fostering children's interest and reading skills through various activities at home, such as reading stories, providing children's books, and creating a pleasant learning environment.  This study aims to describe parental involvement in developing reading literacy in 5–6-year-old children at the Nur Qolbu Early Childhood Education Center (PAUD). This study used a descriptive qualitative approach with data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The study subjects included 8 parents and 2 grade B teachers. The results indicate that parents play a crucial role in shaping children's reading habits through emotional support, literacy facilities, and direct interaction during reading activities. However, challenges were also identified, such as limited time and a lack of parental understanding of appropriate literacy strategies. Therefore, synergy between schools and parents is essential to creating a conducive literacy ecosystem for early childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdussamad, H. Z., & Sik, M. S. (2021). Metode penelitian kualitatif. CV. Syakir Media Press.

Alfira, D., & Siregar, M. F. Z. (2024). Pentingnya peran orang tua dalam memajukan keterampilan berbahasa anak usia dini melalui komunikasi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(4), 15-15.

Anggraini, N. (2020). Peranan orang tua dalam perkembangan bahasa anak usia dini. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 7(1), 43-54.

Dewi, A. C. (2024). Rancangan Strategis Pemantapan Literasi Membaca Di Sekolah di Era Digital. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 47-53.

Husnanta, A. (2023). Pemenuhan Hak Perlindungan Anak Sejak Dini Di Tinjau Dari Uu No. 23 Tahun 2002 Dan Hukum Islam (Studi Kasus Di Panti Manarul Mabrul) (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Sultan Agung).

Juwariah, S. (2024). Pemanfaatan Media Kartu Kata Bergambar Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Dan Kognitif Pada Anak Usia Dini Di Ra Al Jannah Jakarta Utara (Doctoral dissertation, Institut PTIQ Jakarta).

Mappasere, S. A., & Suyuti, N. (2019). Pengertian penelitian pendekatan kualitatif. Metode Penelitian Sosial, 33, 1-10.

Moleong, L. J. (2006). A. Metode Penelitian. Bandung: PT RemajaRosdakarya.

Navyatama, E. J. (2024). Implementasi Model Contextual Teaching And Learning Pada Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun (Penelitian Kualitatif di PAUD Terpadu Nurul Qoriyah Bayur Serang) (Doctoral dissertation, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa).

Nofianti, R. (2021). Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Edu Publisher.

Pandia, W. S. S., Psikolog, D. A. H., & Psikolog, Y. W. (2022). Menilik Lebih Dalam Pendidikan Anak Usia Dini: Peran Orang Tua, Guru, dan Institusi. PT Kanisius.

Purba, H. M., Zainuri, H. S., Syafitri, N., & Ramadhani, R. (2023). Aspek-aspek membaca dan pengembangan dalam keterampilan membaca di kelas tinggi. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 179-192.

Qomariah, D. N., Kuswandi, A. A., Saripatunnisa, Y., Noviana, I. P., & Enurmanah, E. (2022). Keterlibatan orang tua dalam program pendidikan anak usia dini. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 6(2), 31-44.

Ramdhan, M. (2021). Metode penelitian. Cipta Media Nusantara.

Suardi, S., Sultan, S., & Herman, H. (2024). Peran Keluarga dalam Menumbuhkembangkan Budaya Membaca Bagi Anak di Lingkungan Rumah pada Era Digital. Indonesian Language Education and Literature, 10(1), 241-252.

Supriani, Y., & Arifudin, O. (2023). Partisipasi orang tua dalam pendidikan anak usia dini. Plamboyan Edu, 1(1), 95-105.

Wachidah, L. R., & Putikadyanto, A. P. A. (2024). Kolaborasi Guru dan Orang Tua dalam Mengembangkan Literasi Bahasa Ramah Anak pada Anak Usia Dini. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 207-218.

Yusuf, R. N., Al Khoeri, N. S. T. A., Herdiyanti, G. S., & Nuraeni, E. D. (2023). Urgensi pendidikan anak usia dini bagi tumbuh kembang anak. Plamboyan Edu, 1(1), 37-44.

Downloads

Published

2025-08-30

How to Cite

Akmalina, W. ., Pahrul, Y. ., & Hidayat, A. . (2025). KETERLIBATAN ORANG TUA DALAM MENGEMBANGKAN LITERASI MEMBACA ANAK USIA DINI 5-6 TAHUN DI PAUD BKB NUR QOLBU . Jurnal Anak Bangsa, 4(2), 336–352. https://doi.org/10.46306/jas.v4i2.124