INTERAKSI SOSIAL SISWA TUNADAKSA DENGAN TEMAN KELAS SEBAYA DI SEKOLAH

Authors

  • Fatihah Fahmi Fidienillah Universitas Sebelas Maret
  • Hanum Syifa Rafsanjani Unversitas Sebelas Maret
  • Fairisa Iqlima Universitas Sebelas Maret

DOI:

https://doi.org/10.46306/jas.v3i2.62

Keywords:

Social Interaction, ABK, Physically Impaired., Interaksi Sosial, Tunadaksa

Abstract

Children with special needs, including those with disabilities, play an important role in diverse educational environments. Their interactions with classmates and peers play a crucial role in their learning experience at school. This article aims to explore how the social interaction of disabled students in schools occurs. This research uses a descriptive qualitative research approach, with data collection methods through literature review. The data collected focused on literature studies or literature reviews centered on the interaction of students with disabilities. The results showed positive social interaction, where students with disabilities were actively involved in various activities with peers, both inside and outside the classroom

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astati. (2009). Modul Karakteristik dan Pendidikan Anak Tunadaksa dan Tunalaras. Pengantar Pendidikan Luar Biasa.

Budiarti, N. D., & Sugito. (2018). Potret Pendidikan Inklusif SD Muhammadiyah Sumberejo, Kecamatan Karangmojo, Kabupaten Gunungkidul. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 13(2).

Desiningrum, D. R. (2016). Psiokologi Anak Berkebutuhan Khusus. Psikosain.

Iswari, M. (2007). Pendidikan Kecakapan Hidup Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Repository.Unp.Ac.Id.

M, Ali & M, A. (2011). Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. In Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik.

MP Budiyanto. (2019). Merancang Identifikasi, Asesmen, Planing Matriks dan Layanan Kekhususan.

Munisa. (2020). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Interaksi Sosial Anak Usia Dini Di TK Panca Budi Medan Munisa. Jurnal Abdi Ilmu, 13(1).

Nurhabibah, Anizar Ahmad, E. M. (2016). PERKEMBANGAN SOSIAL EMOSIONAL ANAK MELALUI INTERAKSI SOSIAL DENGAN TEMAN SEBAYA DI PAUD NURUL HIDAYAH, DESA LAMPUUK, KABUPATEN ACEH BESAR.

Nurhayati, S., Pratama, M. M., & Wahyuni, I. W. (2020). PERKEMBANGAN INTERAKSI SOSIAL DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN SOSIAL EMOSIONAL MELALUI PERMAINAN CONGKLAK PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN. Jurnal Buah Hati, 7(2). https://doi.org/10.46244/buahhati.v7i2.1146

Putra, P. H., Herningrum, I., & Alfian, M. (2021). Pendidikan Islam untuk Anak Berkebutuhan Khusus (Kajian tentang Konsep, Tanggung Jawab dan Strategi Implementasinya). Fitrah: Journal of Islamic Education, 2(1). https://doi.org/10.53802/fitrah.v2i1.55

Rahmadianti, N. (2020). Pemahaman Orang Tua Mengenai Urgensi Bermain Dalam Meningkatkan Perkembangan Sosial Anak Usia Dini. EARLY CHILDHOOD : JURNAL PENDIDIKAN, 4(1). https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v4i1.717

Shodiq, M. J., & Qomar, S. (2022). Pola Interaksi Sosial Anak dan Guru, Modal Pengetahuan dan Sosial dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional Sosial. Bidayatuna Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 5(1). https://doi.org/10.54471/bidayatuna.v5i1.1587

Siti Rahma Harahap. (2020). Proses Interaksi Sosial Di Tengah Pandemi Virus Covid 19. Al-Hikmah Media Dakwah, Komunikasi, Sosial Dan Kebudayaan, 11(1). https://doi.org/10.32505/hikmah.v11i1.1837

Virlia, S., & Wijaya, A. (2015). Penerimaan Diri pada Penyandang Tunadaksa. Seminar Psikologi & Kemanusiaan, 4.

Downloads

Published

2024-08-30

How to Cite

Fidienillah, F. F. ., Rafsanjani, H. S. ., & Iqlima, F. . . (2024). INTERAKSI SOSIAL SISWA TUNADAKSA DENGAN TEMAN KELAS SEBAYA DI SEKOLAH . Jurnal Anak Bangsa, 3(2), 142–157. https://doi.org/10.46306/jas.v3i2.62