PENGENALAN KEGIATAN MENGGUNTING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS PADA ANAK USIA 4 - 5 TAHUN DI RA HIDAYATUSSYARIF

Authors

  • Ilham Jaya Universitas Bani Saleh
  • Sri Sipakyah Universitas Terbuka

DOI:

https://doi.org/10.46306/jas.v3i2.66

Keywords:

fine motoric skill, snipping, Kemampuan Motorik Halus, Menggunting

Abstract

This research was motivated by the existence of fine motor skills in children at RA Hidayatussyarif, resulting in many students having difficulty using finger or hand muscles such as coloring, holding a pencil and cutting. This research aims to improve fine motor skills in children aged 4-5 years in RA HIDAYATUSSYARIF Selamat NTB. This research is classroom action research. The research subjects used three cycles, namely pre-cycle, Cycle 1 and Cycle 2 with a total of 16 children, consisting of 6 boys and 10 girls. Data collection uses observation and documentation techniques. From the research results, it was concluded that there was an increase from pre-cycle, cycle 1 to cycle 2

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asmara, B. (2020). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Menggunting Pada Anak Usia Dini Di Kelompok A TK Khadijah Surabaya. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1),11-23.

Berk, L. E. (2013). Child Development (9th ed.). Pearson.

Craft, A. (2005). Creativity in Schools: Tensions and Dilemmas. Routledge.

Fatmawati, F. A. (2020). Pengembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini. Caremedia Communication.

Gallahue, D. L., & Ozmun, J. C. (2006). Understanding Motor Development: Infants, Children, Adolescents, Adults (6th ed.). McGraw-Hill.

Hamid, L (2020). Tahapan menggunting untuk meningkatkan kemampuan motorik halus anak usia dini kelompok usia 4-6 tahun. Al- urwatul wutsqo jurnal ilmu keislaman dan pendidikan, 1 (1), 1-14.

Jensen, E. (2005). Teaching with the Brain in Mind. ASCD.

Khadijah, M. A., & Amelia, N. (2020). Perkembangan fisik motorik anak usia dini: teori dan praktik. Prenada media.

Kurniawati, I., & Simatupang, N. D. (2018). Pengaruh Kegiatan Menggunting Kertas Peklangi Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Kelompok B di TK Aisyiyah IIINganjuk. Jurnal PAUD Teratai, 7(1).

Lailah, I., & Khotimah, N. (2020). Upaya ,Meningkatkan kemampuan motorik halus anak melalui menggunting dan menempel di kelompok B TK Muslimat 2 Jombang. PAUD Teratai, 2(3). 1-7.

Murtining, H. (2018). Meningkatkan keterampilan motorik halus melalui kegiatan menggunting dengan berbagai media pada kelompok B TK Dharma wanita Tawangrejo. Jurnal CARE (children advosory research and education), 6 (1), 28- 40.

Nofianti, R. (2020). Upaya meningkatkan keterampilan motorik halus melalui kegiatan menggunting dengan menggunakan pola pada anak usia dini. Jurnal Abdi Ilmu, 13(1),115 130.

Nurjani, Y. Y. (2019). Upaya mengembangkan motorik halus anak usia dini melalui kegiatan menggunting. Journal of SPORT (Sport, Physical Education, Organization, Recreation, and Training), 3(2), 85-92.

Papalia, D. E., Olds, S. W., & Feldman, R. D. (2008). Human Development (11th ed.). McGraw-Hill.

Paujiah, P. (2019). Stimulasi motorik halus pada kegiatan menggunting kerta pelangi terhadap kemampuan motorik halus anak kelompok B di TK Aisyiyah III Nganjuk. Jurnal PAUD Teratai, 7 (1).

Santrock, J. W. (2011). Life-span Development (14th ed.). McGraw-Hill.

Sumantri, M. S. dkk. (2020). Metode Pengembangan Fisik. Universitas Terbuka. Afandi, A. (2019). Buku ajar pendidikan dan perkembangan motorik. Uwais Inspirasi Indonesia.

Sumantri, M. S. dkk. (2020). Metode Pengembangan Fisik. Universitas Terbuka. Mahnim, B. (2019). Meningkatkan kemampuan Motorik Halus Anak melalui Kegiatan Menggunting Bentuk Geometri pada Kelompok B TK PGRI 10 Sukadana. EDISI, 1(2), 209-219.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.

Willingham, D. T. (2007). Why Don’t Students Like School? A Cognitive Scientist Answers Questions About How the Mind Works and What It Means for the Classroom. Jossey-Bass.

Wirdelena, S.Y., & Mayar, F (2022). Pengembangan bahan ajar untuk meningkatkan kemampuan motorik halus anak berbasis pendekatan tematik. Jurnal obsesi : jurnal pendidikan anak usia dini, 6(6), 7242-725

Downloads

Published

2024-08-30

How to Cite

Jaya, I. ., & Sipakyah, S. . (2024). PENGENALAN KEGIATAN MENGGUNTING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS PADA ANAK USIA 4 - 5 TAHUN DI RA HIDAYATUSSYARIF. Jurnal Anak Bangsa, 3(2), 196–207. https://doi.org/10.46306/jas.v3i2.66